Analysis
Medwave Jul 2016;16(6):e6505 doi: 10.5867/medwave.2016.06.6505
Evolution of education in nursing
María Zoraida Clavijo Chamorro, Francisco Javier Romero de Julián, María Sandra Paniagua Vivas
References | Download PDF |
To Download PDF must login.
Print | A(+) A(-) | Easy read

Key Words: nursing, competency, students, formation, evolution, diffusion of innovation

Abstract

PURPOSE
This study focuses on investigating the evolution of nursing studies in order to know how much this transformation has contributed to the development of the nursing profession.

METHODS
Literature review with data sources from different national and international databases. These sources provide an update on the ongoing evolution of nursing studies and the progress of this profession as a result of change.

CONCLUSIONS
The competencies and skills that add value to the nursing profession are: an evidence-based practice; empathic communication; and other broad-range skills such as critical thinking. All are necessary in order to develop the profession alongside the constant changes in the health systems and the improvement of quality care. These competencies and skills should be evaluated and their achievement is being reached through the "portfolio". Innovations that enable the development of these skills can be found in education, strategies and tools used by educators and institutions.


 

This article does not have an English version.

 

 

Licencia Creative Commons Esta obra de Medwave está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 3.0 Unported. Esta licencia permite el uso, distribución y reproducción del artículo en cualquier medio, siempre y cuando se otorgue el crédito correspondiente al autor del artículo y al medio en que se publica, en este caso, Medwave.

 

PROPÓSITO
El propósito de este estudio es indagar en la evolución de los estudios de enfermería y en sus competencias, para conocer el aporte del resultado final de esta transformación al desarrollo de la profesión enfermera.

METODOLOGÍA
Revisión bibliográfica de tipo descriptivo, cuyas fuentes han sido recopiladas de diferentes bases de datos nacionales e internacionales. Estas proporcionan al lector una puesta al día sobre la constante evolución de los estudios de enfermería y su progreso como profesión, resultante de ese cambio.

CONCLUSIONES
Las competencias y habilidades que aportan valor a la profesión enfermera son: la práctica basada en la evidencia; la comunicación empática; y otras capacidades transversales como el pensamiento crítico. Todas ellas sirven para hacer frente al constante cambio del sistema de salud y mejora de los cuidados de calidad. Estas deben ser evaluadas y su logro se está alcanzando mediante el “portafolio”. La innovación facilitadora del desarrollo de todas estas habilidades se encuentra en la educación, en estrategias y herramientas por parte de educadores e instituciones que asuman riesgos y liderazgo.

Authors: María Zoraida Clavijo Chamorro[1], Francisco Javier Romero de Julián[1], María Sandra Paniagua Vivas[2]

Affiliation:
[1] Departamento de Enfermería, Universidad de Extremadura, Centro Universitario de Plasencia, Plasencia, Extremadura, España
[2] Departamento de Enfermería, Universidad de Extremadura, Centro Universitario de Mérida, Mérida, Extremadura, España

E-mail: zoraidacc@hotmail.com

Author address:
[1] Pablo Picasso 12
Martos, Jaén
Andalucía
España

Citation: Clavijo Chamorro MZ, Romero de Julián FJ, Paniagua Vivas MS. Evolution of education in nursing. Medwave Jul 2016;16(6):e6505 doi: 10.5867/medwave.2016.06.6505

Submission date: 28/4/2016

Acceptance date: 14/7/2016

Publication date: 26/7/2016

Origin: not requested

Type of review: reviewed by three external peer reviewers, double-blind

PubMed record

Comments (0)

We are pleased to have your comment on one of our articles. Your comment will be published as soon as it is posted. However, Medwave reserves the right to remove it later if the editors consider your comment to be: offensive in some sense, irrelevant, trivial, contains grammatical mistakes, contains political harangues, appears to be advertising, contains data from a particular person or suggests the need for changes in practice in terms of diagnostic, preventive or therapeutic interventions, if that evidence has not previously been published in a peer-reviewed journal.

No comments on this article.


To comment please log in

Medwave provides HTML and PDF download counts as well as other harvested interaction metrics.

There may be a 48-hour delay for most recent metrics to be posted.

  1. Martínez Martín ML. 30 años de evolución de la formación enfermera en España. Educ Méd. 2007;10(2):93-96. | Link |
  2. Ley Orgánica 11/1983 de 25 de Agosto, de Reforma Universitaria. Boletín Oficial del Estado de España, número 209 (01-09-1983). | Link |
  3. CRUE. Declaración de Bolonia: Adaptación del Sistema Universitario Español a sus Directrices. España; 2000. uji.es [on line]. | Link |
  4. CRUE. La Declaración de Bolonia y su repercusión en la estructura de las titulaciones de España. España; 2002. unizar.es [on line]. | Link |
  5. CRUE. Declaración de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas sobre el Espacio Europeo de Educación Superior, Septiembre. España; 2003. unizar.es [on line]. | Link |
  6. CRUE. Declaración de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas sobre el Espacio Europeo de Educación Superior, Octubre. España; 2003. fce.udl.cat [on line]. | Link |
  7. CRUE. Informe de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas sobre la propuesta del documento de trabajo de fecha 26 de septiembre de 2006 “La Organización de las Enseñanzas Universitarias en España” presentado por el Ministerio de Educación y Ciencia. España; 2006. educacion.uah.es [on line]. | Link |
  8. Unceta-Satrústegui A. La educación superior en tránsito: ¿Es Bolonia la ruta idónea para la innovación? ARBOR 2011;187(752):1119-1131. | Link |
  9. Tuning. La contribución de las Universidades al proceso de Bolonia - Una introducción. Bilbao, España: Universidad de Deusto; 2008 . | Link |
  10. Diccionario de la Real Academia Española. 2.aed. Madrid: Santillana; 2011.
  11. González J, Wagenaar R. Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Bilbao, España: Universidad de Deusto; 2003:79-81.
  12. ORDEN CIN/2134/2008, de 3 de julio, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Enfermero. BOE de España núm. 174, (19 de julio de 2008). | Link |
  13. ANECA. Libro Blanco de Enfermería: Proyecto de la titulación de enfermería [en línea]. España; 2004. [on line] | Link |
  14. Gao LL, Chan SW, Cheng BS. The past, present and future of nursing education in the People's Republic of China: a discussion paper. J Adv Nurs. 2012 Jun;68(6):1429-38. | CrossRef | PubMed |
  15. Satu KU, Leena S, Mikko S, Riitta S, Helena LK. Competence areas of nursing students in Europe. Nurse Educ Today. 2013 Jun;33(6):625-32. | CrossRef | PubMed |
  16. Wu CT, Hsieh SI, Hsu LL. [Self-evaluation of core competencies and related factors among baccalaureate nursing students]. Hu Li Za Zhi. 2013 Feb;60(1):48-59. | CrossRef | PubMed |
  17. Moch SD, Cronje RJ, Branson J. Part 1. Undergraduate nursing evidence-based practice education: envisioning the role of students. J Prof Nurs. 2010 Jan;26(1):5-13. | CrossRef | PubMed |
  18. Harvey G, Kitson A, Munn Z. Promoting continence in nursing homes in four European countries: the use of PACES as a mechanism for improving the uptake of evidence-based recommendations. Int J Evid Based Healthc. 2012 Dec;10(4):388-96. | CrossRef | PubMed |
  19. Rudman A, Gustavsson P, Ehrenberg A, Boström AM, Wallin L. Registered nurses' evidence-based practice: a longitudinal study of the first five years after graduation. Int J Nurs Stud. 2012 Dec;49(12):1494-504. | CrossRef | PubMed |
  20. Crenshaw J.T, Yoder-Wise P.S. Creating an Environment for Innovation: The Risk-Taking Leadership Competency. Nurse Leader 2013, 11(1): 24-27. | CrossRef |
  21. ANECA. El profesional flexible en la Sociedad del Conocimiento. Madrid, España; 2007 [on line]. | Link |
  22. Tateishi K, Matsubayashi T, Yoshimoto K, Sakemi T. An investigation of the basic education of Japanese nurses: comparison of competency with European nurses. Nurse Educ Today. 2013 May;33(5):552-7. | CrossRef | PubMed |
  23. Ryan CA, Walshe N, Gaffney R, Shanks A, Burgoyne L, Wiskin CM. Using standardized patients to assess communication skills in medical and nursing students. BMC Med Educ. 2010 Mar 17;10:24. | CrossRef | PubMed |
  24. McMillan LR, Shannon DM. Psychometric Analysis of the JSPE Nursing Student Version R: Comparison of Senior BSN Students and Medical Students Attitudes toward Empathy in Patient Care. ISRN Nurs. 2011;2011:726063. | CrossRef | PubMed |
  25. Aebersold M, Tschannen D, Sculli G. Improving nursing students' communication skills using crew resource management strategies. J Nurs Educ. 2013 Mar;52(3):125-30. | CrossRef | PubMed |
  26. Nair GG, Stamler LL. A conceptual framework for developing a critical thinking self-assessment scale. J Nurs Educ. 2013 Mar;52(3):131-8. | CrossRef | PubMed |
  27. Tochel C, Haig A, Hesketh A, Cadzow A, Beggs K, Colthart I,et al. The effectiveness of portfolios for post-graduate assessment and education: BEME Guide No 12. Med Teach. 2009 Apr;31(4):299-318. | CrossRef | PubMed |
  28. Buckley S, Coleman J, Davison I, Khan KS, Zamora J, Malick S, et al. The educational effects of portfolios on undergraduate student learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 11. Med Teach. 2009 Apr;31(4):282-98. | CrossRef | PubMed |
  29. Bradshaw A, Merriman C. Nursing competence 10 years on: fit for practice and purpose yet? J Clin Nurs. 2008 May;17(10):1263-9. | CrossRef | PubMed |
  30. Roberts D. The clinical viva: an assessment of clinical thinking. Nurse Educ Today. 2013 Apr;33(4):402-6. | CrossRef | PubMed |
  31. Caballero K. Nivel de satisfacción del profesorado universitario con los sistemas de evaluación. Rev Educ. 2013;360: 483-508. | Link |
  32. Martín Del Peso M, Rabadán AB, Hernández J. Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: la visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Rev Educ. 2013;360:244-267. | Link |
  33. Meadus RJ, Twomey JC. Men student nurses: the nursing education experience. Nurs Forum. 2011 Oct-Dec;46(4):269-79. | CrossRef | PubMed |
  34. Harris R, Ooms A, Grant R, Marshall-Lucette S, Chu CS, Sayer J, et al. Equality of employment opportunities for nurses at the point of qualification: an exploratory study. Int J Nurs Stud. 2013 Mar;50(3):303-13. | CrossRef | PubMed |
  35. Bruyneel L, Li B, Aiken L, Lesaffre E, Van den Heede K, Sermeus W. A multi-country perspective on nurses' tasks below their skill level: reports from domestically trained nurses and foreign trained nurses from developing countries. Int J Nurs Stud. 2013 Feb;50(2):202-9. | CrossRef | PubMed |
  36. Gillett K. A critical discourse analysis of British national newspaper representations of the academic level of nurse education: too clever for our own good? Nurs Inq. 2012 Dec;19(4):297-307. | CrossRef | PubMed |
  37. Lapkin S, Levett-Jones T, Gilligan C. A systematic review of the effectiveness of interprofessional education in health professional programs. Nurse Educ Today. 2013 Feb;33(2):90-102. | CrossRef | PubMed |
  38. Pellico LH, Brewer CS, Kovner CT. What newly licensed registered nurses have to say about their first experiences. Nurs Outlook. 2009 Jul-Aug;57(4):194-203. | CrossRef | PubMed |
  39. OECD. Innovation and Knowledge Management, in OECD, Education Today 2013: The OECD Perspective. Paris, France: OECD Publishing; 2012. | CrossRef |
  40. Nehls N, Barber G. A prebaccalaureate PhD option: shaping the future of research-focused doctoral education. J Nurs Educ. 2012 Jan;5(1):50-3. | CrossRef | PubMed |
Martínez Martín ML. 30 años de evolución de la formación enfermera en España. Educ Méd. 2007;10(2):93-96. | Link |

Ley Orgánica 11/1983 de 25 de Agosto, de Reforma Universitaria. Boletín Oficial del Estado de España, número 209 (01-09-1983). | Link |

CRUE. Declaración de Bolonia: Adaptación del Sistema Universitario Español a sus Directrices. España; 2000. uji.es [on line]. | Link |

CRUE. La Declaración de Bolonia y su repercusión en la estructura de las titulaciones de España. España; 2002. unizar.es [on line]. | Link |

CRUE. Declaración de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas sobre el Espacio Europeo de Educación Superior, Septiembre. España; 2003. unizar.es [on line]. | Link |

CRUE. Declaración de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas sobre el Espacio Europeo de Educación Superior, Octubre. España; 2003. fce.udl.cat [on line]. | Link |

CRUE. Informe de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas sobre la propuesta del documento de trabajo de fecha 26 de septiembre de 2006 “La Organización de las Enseñanzas Universitarias en España” presentado por el Ministerio de Educación y Ciencia. España; 2006. educacion.uah.es [on line]. | Link |

Unceta-Satrústegui A. La educación superior en tránsito: ¿Es Bolonia la ruta idónea para la innovación? ARBOR 2011;187(752):1119-1131. | Link |

Tuning. La contribución de las Universidades al proceso de Bolonia - Una introducción. Bilbao, España: Universidad de Deusto; 2008 . | Link |

Diccionario de la Real Academia Española. 2.aed. Madrid: Santillana; 2011.

González J, Wagenaar R. Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Bilbao, España: Universidad de Deusto; 2003:79-81.

ORDEN CIN/2134/2008, de 3 de julio, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Enfermero. BOE de España núm. 174, (19 de julio de 2008). | Link |

ANECA. Libro Blanco de Enfermería: Proyecto de la titulación de enfermería [en línea]. España; 2004. [on line] | Link |

Gao LL, Chan SW, Cheng BS. The past, present and future of nursing education in the People's Republic of China: a discussion paper. J Adv Nurs. 2012 Jun;68(6):1429-38. | CrossRef | PubMed |

Satu KU, Leena S, Mikko S, Riitta S, Helena LK. Competence areas of nursing students in Europe. Nurse Educ Today. 2013 Jun;33(6):625-32. | CrossRef | PubMed |

Wu CT, Hsieh SI, Hsu LL. [Self-evaluation of core competencies and related factors among baccalaureate nursing students]. Hu Li Za Zhi. 2013 Feb;60(1):48-59. | CrossRef | PubMed |

Moch SD, Cronje RJ, Branson J. Part 1. Undergraduate nursing evidence-based practice education: envisioning the role of students. J Prof Nurs. 2010 Jan;26(1):5-13. | CrossRef | PubMed |

Harvey G, Kitson A, Munn Z. Promoting continence in nursing homes in four European countries: the use of PACES as a mechanism for improving the uptake of evidence-based recommendations. Int J Evid Based Healthc. 2012 Dec;10(4):388-96. | CrossRef | PubMed |

Rudman A, Gustavsson P, Ehrenberg A, Boström AM, Wallin L. Registered nurses' evidence-based practice: a longitudinal study of the first five years after graduation. Int J Nurs Stud. 2012 Dec;49(12):1494-504. | CrossRef | PubMed |

Crenshaw J.T, Yoder-Wise P.S. Creating an Environment for Innovation: The Risk-Taking Leadership Competency. Nurse Leader 2013, 11(1): 24-27. | CrossRef |

ANECA. El profesional flexible en la Sociedad del Conocimiento. Madrid, España; 2007 [on line]. | Link |

Tateishi K, Matsubayashi T, Yoshimoto K, Sakemi T. An investigation of the basic education of Japanese nurses: comparison of competency with European nurses. Nurse Educ Today. 2013 May;33(5):552-7. | CrossRef | PubMed |

Ryan CA, Walshe N, Gaffney R, Shanks A, Burgoyne L, Wiskin CM. Using standardized patients to assess communication skills in medical and nursing students. BMC Med Educ. 2010 Mar 17;10:24. | CrossRef | PubMed |

McMillan LR, Shannon DM. Psychometric Analysis of the JSPE Nursing Student Version R: Comparison of Senior BSN Students and Medical Students Attitudes toward Empathy in Patient Care. ISRN Nurs. 2011;2011:726063. | CrossRef | PubMed |

Aebersold M, Tschannen D, Sculli G. Improving nursing students' communication skills using crew resource management strategies. J Nurs Educ. 2013 Mar;52(3):125-30. | CrossRef | PubMed |

Nair GG, Stamler LL. A conceptual framework for developing a critical thinking self-assessment scale. J Nurs Educ. 2013 Mar;52(3):131-8. | CrossRef | PubMed |

Tochel C, Haig A, Hesketh A, Cadzow A, Beggs K, Colthart I,et al. The effectiveness of portfolios for post-graduate assessment and education: BEME Guide No 12. Med Teach. 2009 Apr;31(4):299-318. | CrossRef | PubMed |

Buckley S, Coleman J, Davison I, Khan KS, Zamora J, Malick S, et al. The educational effects of portfolios on undergraduate student learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 11. Med Teach. 2009 Apr;31(4):282-98. | CrossRef | PubMed |

Bradshaw A, Merriman C. Nursing competence 10 years on: fit for practice and purpose yet? J Clin Nurs. 2008 May;17(10):1263-9. | CrossRef | PubMed |

Roberts D. The clinical viva: an assessment of clinical thinking. Nurse Educ Today. 2013 Apr;33(4):402-6. | CrossRef | PubMed |

Caballero K. Nivel de satisfacción del profesorado universitario con los sistemas de evaluación. Rev Educ. 2013;360: 483-508. | Link |

Martín Del Peso M, Rabadán AB, Hernández J. Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: la visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Rev Educ. 2013;360:244-267. | Link |

Meadus RJ, Twomey JC. Men student nurses: the nursing education experience. Nurs Forum. 2011 Oct-Dec;46(4):269-79. | CrossRef | PubMed |

Harris R, Ooms A, Grant R, Marshall-Lucette S, Chu CS, Sayer J, et al. Equality of employment opportunities for nurses at the point of qualification: an exploratory study. Int J Nurs Stud. 2013 Mar;50(3):303-13. | CrossRef | PubMed |

Bruyneel L, Li B, Aiken L, Lesaffre E, Van den Heede K, Sermeus W. A multi-country perspective on nurses' tasks below their skill level: reports from domestically trained nurses and foreign trained nurses from developing countries. Int J Nurs Stud. 2013 Feb;50(2):202-9. | CrossRef | PubMed |

Gillett K. A critical discourse analysis of British national newspaper representations of the academic level of nurse education: too clever for our own good? Nurs Inq. 2012 Dec;19(4):297-307. | CrossRef | PubMed |

Lapkin S, Levett-Jones T, Gilligan C. A systematic review of the effectiveness of interprofessional education in health professional programs. Nurse Educ Today. 2013 Feb;33(2):90-102. | CrossRef | PubMed |

Pellico LH, Brewer CS, Kovner CT. What newly licensed registered nurses have to say about their first experiences. Nurs Outlook. 2009 Jul-Aug;57(4):194-203. | CrossRef | PubMed |

OECD. Innovation and Knowledge Management, in OECD, Education Today 2013: The OECD Perspective. Paris, France: OECD Publishing; 2012. | CrossRef |

Nehls N, Barber G. A prebaccalaureate PhD option: shaping the future of research-focused doctoral education. J Nurs Educ. 2012 Jan;5(1):50-3. | CrossRef | PubMed |