Short Communications
Medwave 2018;18(6):e7292 doi: 10.5867/medwave.2018.06.7292
Informational alphabetization tool directed to people who work in the medical sciences libraries in Artemisa province, Cuba
Edwar Parra Linares, Lareisy Borges Damas
References | Download PDF |
To Download PDF must login.
Print | A(+) A(-) | Easy read

Abstract

The performance of librarians in the medical sciences is enhanced by identifying their training needs through the use of an information literacy tool. We performed this study between 2016 and 2017 with the staff of the medical libraries network at Artemisa province in Cuba. In the first stage of the study we assessed the initial state of the staff's information literacy, and in a second stage, we used empiri-cal and theoretical methods to propose an information literacy tool in digital format. The methodology used was based on educational software. The tool will contribute to enhancing the performance of librarians working in the network of medical libraries in the prov-ince of Artemisa, Cuba.


 

This article does not have an English version.

 

Licencia Creative Commons Esta obra de Medwave está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 3.0 Unported. Esta licencia permite el uso, distribución y reproducción del artículo en cualquier medio, siempre y cuando se otorgue el crédito correspondiente al autor del artículo y al medio en que se publica, en este caso, Medwave.

 

El logro de este proceso informacional en la salud se encuentra centrado en el personal bibliotecario, por lo que resulta necesario fortalecer su desempeño en correspondencia con la identificación de sus necesidades de aprendizaje mediante la aplicación de una herramienta de alfabetización informacional en la provincia de Artemisa, Cuba durante el curso del período 2016-2017. Se realizó una investigación organizada por dos momentos y, con el empleo de métodos empíricos y teóricos, se propuso una herramienta de alfabetización informacional en soporte digital. La metodología utilizada se basó en un medio de enseñanza-aprendizaje de tipo software educativo. La herramienta contribuirá a la calidad en el desempeño del personal que labora en la red de bibliotecas médicas de la provincia de Artemisa.

Authors: Edwar Parra Linares[1], Lareisy Borges Damas[1]

Affiliation:
[1] Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa, Artemisa, Cuba

E-mail: edwarpl@infomed.sld.cu

Citation: Parra E, Borges Damas L. Informational alphabetization tool directed to people who work in the medical sciences libraries in Artemisa province, Cuba. Medwave 2018;18(6):e7292 doi: 10.5867/medwave.2018.06.7292

Publication date: 16/10/2018

Origin: not requested

Type of review: reviewed by five external peer reviewers, double-blind

PubMed record

Comments (0)

We are pleased to have your comment on one of our articles. Your comment will be published as soon as it is posted. However, Medwave reserves the right to remove it later if the editors consider your comment to be: offensive in some sense, irrelevant, trivial, contains grammatical mistakes, contains political harangues, appears to be advertising, contains data from a particular person or suggests the need for changes in practice in terms of diagnostic, preventive or therapeutic interventions, if that evidence has not previously been published in a peer-reviewed journal.

No comments on this article.


To comment please log in

Medwave provides HTML and PDF download counts as well as other harvested interaction metrics.

There may be a 48-hour delay for most recent metrics to be posted.

  1. Vidal Ledo MJ, Fernández Valdés Md, Zayas Mujica R, Paredes Esponda E. Alfabetización Informacional. Educación Médica Superior. 2016;30(4). [on line]. | Link |
  2. Ponjuan Dante G. Papel de la colaboración entre líderes de varios sectores para la creación de una Cultura informacional. En: Informe oficial preparado para la UNESCO, la U.S. National Commission on Libraries and Information Science, y el National Forum on Information Literacy para la Reunión de Expertos acerca de Alfabetización Informacional; Julio, 2002. Praga. [con line]. | Link |
  3. IFLA. Declaración de Alejandría sobre la alfabetización informacional y el aprendizaje a lo largo de la vida. Egipto: IFLANET; 2005. [on line]. | Link |
  4. Riera N. Las TIC nuevas alternativas para comunicarnos, informarnos y socializar. Informática habana; 2009 [on line]. | Link |
  5. Fresno Chávez C. Sobre la necesidad de una alfabetización digital y en información en una sociedad globalizada. Acimed. 2007; 15(4):1-8. | Link |
  6. Fernández Valdés MM, Zayas Mujica R. Las competencias informacionales como determinante para el uso equitativo de la información científica y la tecnología en salud. Bibliotecas Anales de Investigación. 2016; 12(1):90-97. | Link |
  7. Framakey.org. Francia: Framasoft; c2004-2018 [on line]. | Link |
  8. Mueller J. FreeMind. Francia: François LEFEVRE; 2005[on line]. | Link |
  9. Ubéda S, Ribas S, Guillaud P. Logiciels et objets libres : Animer une communauté autour d’un projet libre. Francia: Framasoft; 2016:1-145. | Link |
Vidal Ledo MJ, Fernández Valdés Md, Zayas Mujica R, Paredes Esponda E. Alfabetización Informacional. Educación Médica Superior. 2016;30(4). [on line]. | Link |

Ponjuan Dante G. Papel de la colaboración entre líderes de varios sectores para la creación de una Cultura informacional. En: Informe oficial preparado para la UNESCO, la U.S. National Commission on Libraries and Information Science, y el National Forum on Information Literacy para la Reunión de Expertos acerca de Alfabetización Informacional; Julio, 2002. Praga. [con line]. | Link |

IFLA. Declaración de Alejandría sobre la alfabetización informacional y el aprendizaje a lo largo de la vida. Egipto: IFLANET; 2005. [on line]. | Link |

Riera N. Las TIC nuevas alternativas para comunicarnos, informarnos y socializar. Informática habana; 2009 [on line]. | Link |

Fresno Chávez C. Sobre la necesidad de una alfabetización digital y en información en una sociedad globalizada. Acimed. 2007; 15(4):1-8. | Link |

Fernández Valdés MM, Zayas Mujica R. Las competencias informacionales como determinante para el uso equitativo de la información científica y la tecnología en salud. Bibliotecas Anales de Investigación. 2016; 12(1):90-97. | Link |

Framakey.org. Francia: Framasoft; c2004-2018 [on line]. | Link |

Mueller J. FreeMind. Francia: François LEFEVRE; 2005[on line]. | Link |

Ubéda S, Ribas S, Guillaud P. Logiciels et objets libres : Animer une communauté autour d’un projet libre. Francia: Framasoft; 2016:1-145. | Link |